• Breda: quan ‘el drama’ es converteix en realitat

by  • 23/04/2012 • Portada • 4 Comments

Van dormir 120 nits al terra del CAP de Breda i van advertir: “si ens tanqueu el CAP per les nits, passarà una desgràcia”. La matinada de dissabte a diumnege la profesia s’ha fet realitat. Tot i que Artur Mas va dir al Parlament que “el drama de Breda no era per tant” (click aquí per veure el vídeo) les advertències dels veïns, tristement, s’han fet realitat. A continuació, una cronologia dels fets basada en les dades facilitades pel Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

Eren les 6:49 de la matinada

quan la dona d’un veí de Breda de 40 anys -seguint les indicacions del Departament de Salut- va trucar al 112. La dona va parlar amb un metge i li va dir que el seu marit estava tenint un fort atac de dolor, en principi relaconat amb un còlic nefrític. El metge decideix que el cas necessita la intervenció d’un metge i activa el metge localitzable que es troba a Arbúcies.

Context 1: Quan el 12 de setembre es va tancar el servei nocturn a 7 CAP de la comarca de La Selva centenars de ciutadans van advertir de la perillositat que suposava comptar només amb metges de guàrida només a Arbúcies i Santa Coloma. La Selva Interior es troba als peus del Montseny. Parlem d’una superfície de 600 quilòmetre quadrats, habitada per 40.000 habitants units per una xarxa de carreteres de muntanya on es concentres 3 dels 6 punts negres de tota la xarxa viària catalana.

A les 7:11 el metge encara no havia arribat

i la dona torna a trucar. El seu home es troba molt malament i ja han passat 21 minuts des de la seva primera trucada demanant auxili. Explica que té dificultats per respirar. Davant l’empitjorament de la situació el SEM decideix a les 7:14 enviar a casa del malalt l’ambulància que es troba a Breda. Una ambulància básica -sense metge- que arriba a casa del malalt a les 7:20. Han passat 30 minuts des de que la dona va fer la primera alerta.

Context 2: Tal i com havien advertit els veïns que van ocupar el CAP, arribar des d’Arbúcies és complicat. Sobretot tenint en compte que els metges localitzables no disposen de vehicle sinó que han de trucar un taxi. Aquest fet va aixecar molta polèmica al seu moment i il·lustra la improvització amb la qual s’ha actuat a aquesta comarca. Quan es van tancar els 7 CAP per les nits només havia de quedar el CAP de Santa Coloma obert. Però la pressió popular per aquesta mesura (les carreteres de la zona es glacen amb molta facilitat a l’hivern) va fer que el Departament decidís complementar el servei nocturn amb un metge localitzable… però on s’estaria el metge i la infermera si el CAP d’Arbúcies estava tancat? La solució va ser molt polèmica. Primer van ser instal·lats a un barracó darrera el tanatori municipal. Però els professionals van trobar inacceptables aquestes condicions. “Com que obrir el CAP hagués estat una concessió als manifestants -explica un membre de l’assemblea d’Arbúcies- van preferir llogar un pis per al metge i la infermera”. Amb el cotxe del CAP va passar una cosa similar. Com que tècnicament els dos metges no eren del CAP sinó que corresponien a tota la comarca, no els tocava fer servir el cotxe. Calia desplaçar-se en taxi. Un fet rocambolesc que va recollir El Periòdic de Catalunya en aquest reportatge sobre “L’ambutaxi”.

A les 7:20 arriben els tècnics

de l’ambulància. La situació ha empitjorat i el pacient pateix una primera aturada cardiorespiratòria i els tènics de l’ambulància (recordem que és una ambulància bàsica i no hi ha metge) el recuperen. Mentrestant, el metge que havia sortit d’Arbúcies rep l’ordre de tornar enrera ja que, segons el SEM, “no cal duplicar recursos”. Però contradictòriament, mentre el metge del taxi torna a Arbúcies, el SEM activa dues amblàncies, aquestes si, amb metge. Abans de que arribin aquestes dues ambulàncies, però, el pacient torna a patir una parada cardiorespiratòria de la qual ja no es recuperaria.

Context 3: El diumenge, quan la notícia es començava a escampar pel poble, l’Assemblea de Breda va convocar una reunió urgent per tractar el tema de la mort que havia tingut lloc poques hores abans. Davant la manca d’informació es va decidir esperar a tenir notícies. Fa pocs minuts -quan es confirmava l’escenari que confirmava les sospites de que el sistema havia fallat- s’ha tornat a convocar una assemblea a les portes del CAP. Els veïns no descarten tornar a ocupar el CAP pèr exigir la seva reobertur immediata.

EDITORIAL: La ‘tragèdia’ de la que es va burlar Artur Mas ja és aquí.

Els veïns de la comarca de La Selva van molt combatius amb el tancament nocturn dels seus CAPs. Van adreçar-se a les autoritats municipals, van encadenar-se a la seu del Departament de Salut a Girona i fins i tot van tallar una carretera per on passava el president Artur Mas per dir-li el perill que representava tancar els CAP. El President va baixar del seu cotxe i va passar el que es pot veure en aquest vídeo.

Però les explicacions no van servir de res. Pocs dies després, en una lamentable compareixença al Parlamentària que quedarà per a la història de la imfàmia d’aquest país el President va falsejar dades mentint en seu parlamentària, va menytenir la preocupació dels veïns i, fins i tot, va burlar-se “del gran drama de Breda”… Podeu veure el vídeo fent click aquí.  La matinada de dissabte a diumenge el drama es va fer realitat. Una vida menys, una família trencada i una població que cada nit se’n va dormir sabent que no té protecció mèdica d’urgències. Fa mesos, una enorme pancarta a la porta del CAP de Breda deixa ben clara la magnitud de l’escàndol que s’està vivint a La Selva Interior:

ENLLAÇOS D’INTERÉS:

Assemblea de Breda

Units Pel CAP

Un assessor d’Artur Mas ens demanda per 20.000 euros

4 Responses to Breda: quan ‘el drama’ es converteix en realitat

1. Victor Palomero Revuelta
      24/04/2012 at 11:31

Artur Mas, no debe de esperar a que le intervengan desde Madrid, para adelantar las elecciones, que las convoque ya, por que hay otros que si pueden hacer las cosas mejores que su partido de derechas fascista.

2. Paciente
      25/04/2012 at 00:32

D. E. P. también por este señor, es el segundo creo después de la mujer esa que estuvieron trasladando en ambulancia de un hospital a otro hasta que murió. Después de ver el vídeo, pienso que aún nos pasa poco. En vez de hostiarle y amenazarle de muerte, van y le mendigan. La cara de “si os morís vosotros a mi me la suda, yo voy a seguir robando” es normal, y con este segundo señor muerto está la prueba. Vamos a ver cuántos mueren antes de pongan un centro médico privado, porque olvidaros ya de ser atendidos sin la visa en la boca, como en USA. Y para los de la foto, luchar no es sentarse, sentados nunca se ha conseguido nada, todo lo que teníamos lo lograron nuestros padres y abuelos con sangre, pero ellos tenían huevos.

3. Magda
      25/04/2012 at 03:06

Si els familiars d’aquesta persona que ha mort es decideixen a fer una denúncia, algú podria fins i tot anar a la presó. Es va tancar un servei, pero… algu ha vist la resolució per la qual l’autoritat competent en disposa el tancament… sospito que no existeix, que tot els tancaments s’han fet sense que ningú se’n faci responsable. Han d’existir les resolucions. Algu n’ha vist alguna?

4. angela
      25/04/2012 at 15:28

No podem esperar res d’aquesta colla de mediocres que estan al govern.
      Nosaltres nomès som peons per ells, les nostres vides i els nostres patiments no els fan moure ni un dit.
      Nosaltres som els seus enemics, encara no he vist cap polític que es poses al nostre lloc.
      Hem d’actuar junts, no tenir por, entre tots ho aconseguirewm. Endavant.
      Àngels