• Dimiteix el president de la Corporació de Salut en plena investigació de l’Oficina Antifrau

by  • 16/02/2012 • Portada • 2 Comments

Són temps convulsos a la Corporació de Salut Maresme i La Selva (CSMS). Aquest matí la direcció de l’ens que gestiona els hospitals de Blanes i Calella ha fet pública la renuncia del seu president, Carles Manté i Fors. Una renúncia que arriba en un moment molt delicat per a l’entitat. Per un costat, l’enorme ressò que està tenint la denúncia d’opacitat efectuada per aquest mitjà i que ha motivat, entre d’altres reaccions, l’obertura d’una investigació per part de l’Oficina Antifrau de Catalunya. Per una altra banda, la renúncia de Manté arriba pocs dies després de la publicació al diari El País de la caòtica situació assistencial que es viu als centres presidits per Manté.

Qui és Manté?

Carles Manté, de 65 anys, qui va entrar a la CSMS com a vocal designat pel Servei Català de Salut, ha desenvolupat càrrecs arreu del sistema sanitari públic. L’any 2004 va ser nomenat director del Servei Català de Salut, on una de les seves funcions era controlar el que la CSMS (entitat amb participació minoritària de la Generalitat) feia amb els diners públics que cada any li son transferits per prestar serveis. Ben aviat, però, Manté va passar de controlar el que els gestors de la CSMS feien amb els diners públics a ser part de l’ens que havia de controlar i es va convertir en el seu president.

Una gestió molt opaca

La CSMS rep anualment uns 100 milions d’euros del CatSalut per donar a l’àrea de La Selva i l’Alt Maresme. Les decisions del que es fa amb aquests diners la pren el Consell Rector de l’entitat, format per diversos alcaldes de la zona i representants de la Generalitat. Tot i el seu caràcter públic, però, el destí d’aquests diners és totalment opac i escapa a tota mena de controls. Alguns exemples: als últims 4 anys la CSMS ha gasta1.452.803  euros en concepte de “estudis i projectes” entre l’any 2007 i 2011. Des d’aquest mitjà demanem des de fa 8 mesos informació sobre el número d’informes, el seu contingut i els seus autors però tant els alcaldes com l’equip directiu de la CSMS s’han negat a respondre. Hem preguntat també pels 421.207 euros que els directius han gastat en “despeses de protocol i representació” entre 2007 i 2010, però tampoc ha hagut resposta. Tampoc es pot conèixer el destí exacte dels 200.000 euros anuals en “mobiliari” ni els 459.558 euros que l’any 2010 es van destinar a “despeses vàries”.

Investigació de l’Oficina Antifrau

Un altre fet que aquests dies ha convulsionat la CSMS ha estat la investigació oberta per part de l’Oficina Antifrau de Catalunya en relació als contractes que les empreses privades de Ramon Bagó (antic alcalde de Calella i principal impulsor de la CSMS) han rebut per part de diverses entitats sanitàries, entre elles la pròpia CSMS. Uns contractes que provenen directament del Consorci Hospitalari de Catalunya (CHC) on Bagó és membre del consell directiu. Un organisme on Manté també ha tingut un paper molt destacat durant anys.

Caos assistencial

Per acabar d’arrodonir la tensa situació que es viu a la CSMS, la setmana passada el sindicat CCOO denunciava les terribles condicions en que es desenvolupa l’activitat assistencial a l’Hospital de Calella, gestionat per la CSMS. Unes condicions que des d’aquest mitjà hem pogut comprovar al terreny: cues de 5 hores per ser atè a urgències, manca de material assistencial (mantes i camilles), pacients ‘aparcats’ durant dies a passadissos mentre a uns metres diverses habitacions s’han tancat per decisió de  l’equip directiu presidit per dimisionari Manté.

2 Responses to Dimiteix el president de la Corporació de Salut en plena investigació de l’Oficina Antifrau

1. Victor Palomero Revuelta
      17/02/2012 at 11:50

buen trabajo, hay que hacer limpieza y sobre todo poner luz a todos los temas ocultos, ya que lo pagamos entre todos, por lo tanto no solo hay que saber si no que hay que controlar, y esos alcaldes envueltos en esta investigación si no hablan parecer los de Franquito, llenarse los bolsillos a nuestras espaldas. Esperemos que la investigación también sea pública y afloren todas las corruptelas.

2. M. Carmen Lara
      24/02/2012 at 10:41

Ja que està posada la Oficina Antifrau en temes del Servei Català de la Salut, podria aprofitar a esberinar per què
      el Servei Català de la Salut (CatSalut) l’organisme que actualment està aplicant sendes retallades en l’àmbit de la Salut, com tots coneixem, és el mateix que ha convocat un concurs per contractar un Servei de suport per la (TSI) per als anys 2012-2013, per un import de 1.544196,14 +IVA.

L’objecte és que una empresa privada assigni a la Divisió d’atenció al ciutadà 13 professionals ( 1 supervisor i 12 gestors), que desenvoluparan les tasques en les dependencies de serveis matrius del CatSalut, amb el material informàtic del CatSalut i sota les instruccions del responsable tècnic de la Unitat. Cal explicar també que les dades que es gestionaran són d’alt compromís de protecció.

A banda de ser una convocatòria que no s’ajusta a les normes vigents per ser les tasques pròpies del personal de l’organisme i una possible cessió de treballadors, resulta que el mateix equip de personal contractat pel CatSalut costaria pel mateix període uns 700.000 euros.

Tot això, passa quan en l’avantprojecte de la Llei de Pressupostos, que s’aprovarà el proper 15 de febrer, han prevists diverses mesures per aconseguir un estalvi en el capítol de personal. El que no expliquen és que el que estalviïn de Capítol I, el Govern podrà gastar-ho en Capítol II o en allò que els hi sembli, com per exemple contractant empreses privades per fer feines públiques, i com hem vist, ni que resulti molt més car.

Nosaltres ens preguntem: Aquest dispendi el farien a casa seva? Perquè el que es pot fer amb personal propi, es contracta amb empreses privades? Hi ha algun interès en la desviació de 1 milió euros de diners públics?